Till innehåll

El- och telefonistörningar

I Sorsele kommun är vi känsliga för störningar i el och telefoni. Vi drabbas av många, och ganska långa, elavbrott som påverkar vår förmåga att kommunicera via telefoni eller bredband.

Om du blir utan el under lång tid så påverkar det värmen, vattnet, telefonen och möjligheten att handla eller ta ut pengar. På vintern, när det är kallt och mörkt, blir det extra svårt att vara utan el.

Räkna endast med att telefonin fungerar i som mest fyra timmar. Det är den tiden telebolagen har som krav att master ska fungera utan elförsörjning. Ibland fungerar telefonin kortare tid än så. När telefonen slutar fungera så kan du inte larma 112 om du själv eller någon i din närhet skadar sig eller blir sjuk. Trygghetslarm riskerar också att sluta fungera.

Störningar och avbrott i el, telefoni och bredband kan orsakas av oväder, men det kan också handla om sabotage.

Förbered dig för avbrott

Vi tror att du är förberedd på att vi drabbas av elavbrott i kommunen. Men fundera på hur du skulle klara dig en längre tid utan el och telefon. Då slipper du bli överraskad och kan vara förberedd när det händer.

  • En trådlös laddare till din mobiltelefon är bra att ha.
  • Skaffa en radio som drivs med batterier.
  • Så länge någon operatörs nät fungerar i området går det att nå nödnumret 112. Du kan  testa att plocka ut SIM-kortet innan du ringer.
  • Lyssna på Sveriges Radio P4 lokalradio. Det är så vi meddelar hur du kan larma 112 vid avbrott i telefonin. Vid större elavbrott kan du också få information från kommunen, räddningstjänst och Vattenfall.
  • Håll kontakt med dina grannar för att se till att de också klarar sig, speciellt de som har trygghetslarm.
  • Samla familjen i ett rum så bevarar ni värmen längre.
  • Tappa upp vatten i en dunk.

Bilden är AI-genererad.

Senast uppdaterad den 20 mars 2024